Výhodnější a ekologičtější forma vlastnictví vozu? Zkuste peer-to-peer carsharing

 

Počet vozidel se nezadržitelně zvyšuje a v České republice letos dokonce atakoval rekordní číslo 5,5 milionu vozů. Každý druhý člověk u nás tedy vlastní vůz a v Praze dokonce vychází poměr 1,5 obyvatele na 1 automobil. A nezapomínejme, že na každý z nich je řidič.Výjimkou není ani to, že jedna rodina užívá dva až tři automobily zároveň. Využije je ale opravdu na 100 % a vyplatí se jí vůbec tolik vozů vlastnit?

 

 

V loňském roce zpracovala nezávislá marketingová společnost Common Sense Advisory studii ze které vyplynulo, že průměrný Evropan stráví za život 2 roky a 9 měsíců za volantem svého vozu. Kdyby takový řidič aktivně používal vůz od 18 do 70 let, za 52 let by za volantem strávil něco málo přes 5 % času. A co se s jeho vozem děje v mezidobí? Stojí odložené na parkovišti spolu s ostatními nevyužitými vozy a přidělává vrásky na čele nejednomu řidiči, který hledá volné parkovací místo.

Vyplatí se vůbec vlastnit automobil?

Pokud nenajedete alespoň 15 000 km ročně, pak určitě ne. Jen si spočítejte kolik stojí pojištění, jak rychle ztrácí vůz na hodnotě a kolik peněz stojí jen pravidelné servisy, jako jsou výměny kapalin či brzdových destiček. A co teprve když se něco rozbije. A přitom většinu času stojí zaparkovaný někde na parkovišti, v garáži či před domem. Jak takovou situaci řešit?

Pokud auto nepotřebujete každý den a využijete ho spíše nárazově, lze zkusit služby klasické autopůjčovny. Ne každému však vyhovují nastavené podmínky pronájmu, vysoké kauce a relativně omezená nabídka vozidel. Mnohem zajímavější a výhodnější alternativou je pak peer-to-peer carsharing. Ten se hodí hodí dokonce i pro ty, kteří vůz vlastní a nevyužijí ho. Místo toho, aby bezúčelně stál a zabíral místo, může posloužit jako příjemný zdroj vedlejšího příjmu a ještě posloužit řidiči, který vůz nevlastní, ale potřebuje ho.

Co je vlastně peer-to-peer carsharing?

Zjednodušeně řečeno je to taková seznamka pro majitele, kteří svůj vůz nevyužívají naplno, a řidičů, který vůz nevlastní a potřebují ho jen občas. Anebo těch, kteří sice vlastní automobil mají, ale občas potřebují sednout za volant jiného typu vozu. Ať už je to dodávka na stěhování, kabriolet na letní vyjížďku či sporťák, který by si jinak nemohli dovolit. Jediným poskytovatelem takových služeb je v současnosti aplikace HoppyGo, která vznikla spojením dvou konkurentů na trhu a momentálně funguje pod záštitou společností ŠKODA AUTO Digilab a Leo Express.

 

 

Přes aplikaci HoppyGo si můžete najít přesně takový vůz, který potřebujete. A zaplatíte pojištění a pronájem pouze na dny, kdy vůz opravdu využijete. Vše navíc probíhá jednoduše přes mobilní a webovou aplikaci. A nemusíte platit vratnou kauci v řádu desítek tisíc, jak tomu bývá zvykem u autopůjčoven.

Jak konkrétně přispívá carsharing k zlepšení životního prostředí?

Obce, kde carsharing již běžně funguje, zaznamenávají snížení znečištění ovzduší, hluku i vibrací. I proto mají o tuto službu zájem lidé, pro které je ochrana životního prostředí důležitým faktorem při výběru dopravního prostředku. Jedno auto sdílené například mezi uživateli aplikace HoppyGo dokáže při plné vytíženosti nahradit něco mezi 5 a 10 vozy. Co to tedy ve výsledku znamená? V první řadě více místa na parkovištích, méně provozu ve městech a tím pádem nižší emise CO2 a nezanedbatelná úspora místa na skládkách odpadu. Příběh každého vozidla totiž nakonec skončí jako 950 kg odpadu někde na skládce. A to není úplně málo. Pokud je autovrak rozebrán opravdu precizně, více než 80 % jeho součástí může být zrecyklováno. Stále ale zbývá 20 %, které nakonec příroda ani člověk nedokáží zpětně využít.