Jistě všichni známe pocit, když nás do tváře zasáhne silný vítr. Částečky všude přítomného prachu a písku, které vítr nese, narážejí do našeho obličeje, přivíráme oči, tváře nás štípou a utíkáme se rychle schovat. A teď si to představme obráceně, automobil jako vítr, který se žene po dálnici 130 km rychlostí za hodinu, tedy silou orkánu a naráží do těch stejných částeček, které nám způsobují při silném větru bolest. Náraz obrovského množství takových částeček v rychlosti 130 km/h má pro lak vozu devastující účinky, které ale na začátku nejsme schopni pouhým okem odhalit, pokud se samozřejmě nejedná o kamínek větších rozměrů.
Poškození si můžeme představit jako otevřenou ránu na našem těle, snadno můžeme chytit infekci, kterou zpočátku necítíme, ale může mít fatální následky. S lakem je to podobné, na první pohled poškození laku nevidíme, ale díky vodě, UV záření, solím a dalším chemikáliím se poškození zvětšuje a pokud mu nevěnujeme pozornost, lak zničí a vůz koroduje. Naše tělo naštěstí chrání kůže, i tak ale při silném větru cítíme nepříjemné bodání. Lak vozu nechrání nic a má vydržet nárazy ostrých částeček v rychlosti o velikosti orkánu (tedy 130km/h), při které vítr pustoší krajinu, odnáší domy a těžké předměty. Zatímco my v autě při této rychlosti pohodlně sedíme, posloucháme oblíbenou muziku a popíjíme třeba kávu, lak vozu zažívá extrémní bouři v miniaturních rozměrech, podobné přejetí laku brusným papírem.
Aniž si to uvědomujeme, takto devastujícímu prostředí, ne-li horšímu, vystavujeme své automobily dobrovolně i sami. Každý, kdo jednou projel kartáčovou myčkou, mohl zjistit, že vůz je po usušení plný drobných škrábanců. Kde se ale vezmou, když kartáče jsou měkké? Už před Vámi totiž někdo svůj vůz myl a myl ho, protože bylo zaprášené a špinavé. Všechny částečky nečistot se tak do kartáčů nalepily a vy pak projíždíte ne mycí, ale brusnou linkou.
Abychom zjistili, proč tomu tak je, museli bychom se zmenšit na úroveň mikrosvěta a vyrazit na procházku po běžné kapotě automobilu. Rychle bychom zjistili, že jsme si sebou měli vzít i horolezeckou výstroj, protože na oko vypadající hladký povrch jsou ve skutečnosti rozsáhlá pohoří s obrovskými propastmi. A tak jako vrcholky hor jsou omílány silným větrem s pískem a rozpadají se, stejně a ještě rychleji se rozpadají i špičky laku na karoserii Vašeho vozu, které později vnímáme jako menší nebo vetší škrábance.
Dá se s tím vším ale něco dělat? A jak se vlastně o auto dobře starat?
Odpovědí na naše otázky jsou nanotechnologie. Moderní obor, který pomalu, ale jistě vstupuje do našich životů, a ve kterém excelují čeští vědci. Jejich práce přinesla i kosmetiku PIKATEC, která v sobě kloubí revoluční ochranu karoserií vozidel a také jejich velmi snadnou údržbu.
Nanokosmetika PIKATEC obsahuje velmi malé a tvrdé přírodní materiály, které vyplní veškeré nerovnosti v laku a vytvoří na povrchu jakýsi neviditelný ochranný štít. Takzvaný keramický povrch pak chrání karoserii nejen před poškozením, ale i před špínou, která na ošetřeném voze příliš neulpívá.
Miniaturní částice obsažené v nanokosmetice spolehlivě vyplní veškeré nerovnosti v laku a téměř dokonale jej vyhladí. Ošetřený povrch tak získá poslední velmi odolnou a tvrdou vrstvičku, která brání jejímu poškození. Drobný prach i částečky písku se tak od vrstvy odrazí a nezanechávají na karoserii vozu dlouhé škrábance jako u neošetřeného vozu. Nedochází tak ani k narušení lakové vrstvy, takže se voda, slunce, sůl, ani jiné chemikálie ke karoserii nedostanou a vůz tak dlouhodobě odolává korozi.
Lak chráněný PIKATECEM
Nanokosmetika, ale není jen o ochraně karoserie. Ušpiněný, hrubý a neošetřený lak vozu je velmi obtížné zbavit všech nečistot a abychom například dokázali umýt výkaly od ptactva, nebo smůlu ze stromů, musíme k tomu ve většině případů použít agresivní chemii. Mytí trvá dlouho, je náročné a výsledkem po usušení je vyschlý, vybledlý a nelesknoucí se lak. Nanokosmetika Pikatec vše ale řeší jinak, vyhlazením laku nemají nečistoty šanci se vůbec k povrchu přichytit a pokud se jim to přece jen podaří, jde vše velmi snadno smýt. Vše má samozřejmě svá pravidla, takže nelze očekávat, že vůz už bude navždy čistý, ale pokud mu dopřejeme minimální a hlavně velmi snadnou péči, bude nám stát před domem pořád ten nablýskaný krasavec, kterého jsme si před lety pořídili a hlavně s lakem bez poškození.