Nová vs. ojetá auta - benzin vs. diesel - jak se vyvíjí trh v posledních třech letech?

 

Zatímco prodej nových aut v posledních třech letech výrazně směřuje k autům jezdícím na benzin, tak u ojetých tento jev nenastává. Mezi dováženými ojetými auty stále výrazně převládají ta s dieselem. Tento trend může být zajímavý v horizontu několika let, kdy na trhu můžou chybět diesely s českým původem a jasnou historií. Podívejte se na srovnání registrací nových aut a dovozu ojetých vozidel podle paliva v 1.pololetí posledních tří let.

Registrace nových vozidel - benzín vs. diesel

V případě nových aut dochází v posledních letech k významnému poklesu v zastoupení dieselových motorů na celkových prodejích, což je dáno nejen nižším zájmem kupujících, ale i omezením nabídky výrobců vozidel (např. Škoda Fabia a Škoda Rapid se s naftovým motorem již neprodávají). Prodeje nových vozů s dieselovým pohonem se tak za poslední dva roky snížily o 12 procentních bodů! V prvním pololetí letošního roku činil podíl dieselových aut jen 32 % všech prodejů. V rámci aut s dieselovým motorem klesl ve dvouletém horizontu rovněž podíl vozidel koncernu Volkswagen o téměř 6 procentních bodů, což je o polovinu míň, než klesl celý trh. Vozy s dieselovým pohonem tohoto koncernu si drží mezi diesely pevnou pozici, což je do značné míry dáno tím, že je firmy stále ve velkém nakupují do svých vozových parků. 

 

 

V letošním roce došlo k dalšímu poklesu registrací nových aut s dieselovými motory u většiny z nejvíce prodávaných značek. Pouze Dacii se povedlo zvrátit negativní trend z minulého roku a letos navýšit podíl nových dieselů o zhruba 1,5 procentního bodu. U značek Ford a Peugeot není pokles tak razantní jako u nejprodávanějších značek z koncernu Volkswagen, jihokorejské Hyundai, francouzské Renault či jihokorejské Kia.

 

PODÍL NOVÝCH DIESELOVÝCH VOZŮ V RÁMCI NEJPRODÁVANĚJŠÍCH ZNAČEK 

 

Dovoz ojetých vozidel - benzin vs. diesel

Dovozům ojetých aut vévodí dlouhodobě vozy s dieselovými motory, ačkoli jejich zastoupení loni mírně kleslo z 59 na 56 % a letos se navýšilo na 57 %. Letos narostl podíl vozů dieselových motorů koncernu Volkswagen z loňských i předloňských 26 % na 28 % a dieselová vozidla této skupiny tak dlouhodobě představují více než čtvrtinu všech dovezených osobních ojetých aut a zhruba polovinu dovezených ojetých aut s dieselovým motorem.

Nejmarkantnější nárůst lze vypozorovat u těchto vozidel koncernu Volkswagen: Golf 2,0 TDI (48 %), Octavia 1,6 TDI (39 %), Passat 2,0 TDI (55 %), Octavia 2,0 TDI (39 %) či Superb 2,0 TDI (44 %). Dovoz koncernových ojetin s motorem 2,0 TDI výrazně letos tedy posílil u všech koncernových značek a modelů.  

I přes trend snižování prodejů nových Octavií s dieselovým motorem stoupl v letošním roce dovoz těchto ojetin meziročně o 11 %. Většina dovezených Octavií má dieselový motor 1,9 TDI, či 2,0 TDI v případě vozidel vyrobených v posledních osmi letech. Mezi často dovážená auta patří i další vozy této automobilky, zejména Fabia, která se letos dovážela nejvíce s benzínovým motorem 1,4i (nárůst o 9 %). Třetina dovážených Fabií je ve variantě kombi.

V případě dieselových motorů šlo kromě výše zmíněné Škody Octavia především o vozy Volkswagen Passat 2,0 TDI, Volkswagen Touran 2,0 TDI, Volkswagen Golf 1,9 TDI a Volkswagen Golf 2,0 TDI, Ford Focus 1,6 TDCi, Ford Mondeo 2,0 TDCi a Ford S-Max 2,0 TDCi. Často se dovážejí také vozy s dieselovým motorem značek BMW a Audi, konkrétně BMW 320 TD, BMW 530 TD, Audi A4 2,0 TDI.

 

 

Při pohledu na podíl dovážených dieselových vozů v rámci nejvíce dovážených značek je patrné, že všem značkám vyjma Audi klesá procento dieselových dovážených vozů na úkor benzínových. U všech níže zmíněných značek však stále převažuje dovoz ojetin s dieselovým pohonem. U Audi tvoří dovezené ojetiny na naftu dokonce více než čtyři pětiny, vysoký podíl (téměř tři čtvrtiny) lze zaznamenat u značek Volkswagen a prémiové BMW.

 

PODÍL DIESELOVÝCH VOZŮ NA DOVOZU V RÁMCI NEJVÍCE DOVÁŽENÝCH ZNAČEK