Mladé ojetiny čeká zdražení

20. března 2019 - Mladé ojetiny budou zdražovat. Kvůli poklesu cen ročních až tříletých vozidel z operativních leasingů se řada leasingových společností rozhodla omezit množství krátkodobých programů a zároveň se snaží o větší diverzifikaci skladby flotil tak, aby na trh následně nabízela širší barevnou škálu ojetých vozidel, větší spektrum různých modelů, jejich provedení a větší rozmanitost doplňkové výbavy. Reakce leasingových společností povede ke zdražení jak benzínového, tak naftového provedení mladých ojetin, a to zejména ze segmentu nižších středních a středních vozidel, která se nejčastěji využívají v rámci operativních leasingů. Nemění se však skladba vozových parků z pohledu značek a vozy Škoda Auto nadále budou tvořit drtivou většinu flotil operativních leasingů. Informace vycházejí ze studie Analýza vývoje cen vozidel, kterou čtvrtletně zpracovává společnost Cebia.

V tuto chvíli je podle dat z trhu ideální příležitost koupit si mladou ojetinu za rozumné peníze a v široké nabídce. Dá se totiž očekávat, že ceny mladých vozů půjdou postupně nahoru také z důvodu stoupajících cen nových vozů, které se budou postupně dostávat na trh jako zánovní ojetiny. V loňském roce došlo k meziročnímu zvýšení cen nových vozů o 3,24 %. Tempo růstu cen nových vozidel je relativně pomalé, ale dlouhodobé. Při výhledu do budoucna lze navíc očekávat, že se rostoucí směr vývoje cen nových vozidel nezmění a jeho tempo bude patrně ještě posíleno, a to kvůli stále stoupajícím legislativním požadavkům na výrobce vozidel, kteří jsou nuceni instalovat ve vozidlech stále složitější a dražší techniku.

V případě čtyřletých ojetin je situace taková, že loni sice meziročně jejich cena vzrostla o 3,22 %, ale ve druhém a třetím kvartálu začalo docházet k jejímu poklesu, daným velkou nabídkou čtyřletých vozů na trhu. Přechodný pokles průměrné ceny čtyřletých vozidel zasáhl zejména segment vyšších středních a středních vozidel, který je více než ostatní segmenty zastoupen prémiovými značkami. Převis nabídky nad poptávkou byl také jedním z faktorů, které způsobily, že si kupující během loňského roku začali svoje rozhodnutí ohledně koupě vozu více a déle promýšlet. Následkem toho se průměrná doba prodeje meziročně prodloužila ze 76 na 99 dnů.

Na situaci na trhu mladých ojetin a čtyřletých vozidel však začne mít významný vliv i skutečnost, že v posledním kvartálu loňského roku došlo u nových aut k zastavení růstu prodejů a tento stav pokračoval i v lednu a únoru letošního roku. Díky tomu by se měly ceny ojetých vozidel postupně lehce zvyšovat. Po zvážení všech ukazatelů a dat z trhu lze říci, že ceny mladých ojetin postupně porostou, a to zejména těch, které jsou do třech let stáří.

V posledních třech měsících loňského roku začalo docházet u nových vozidel také k částečné obměně nejprodávanějších modelů v jednotlivých segmentech a do popředí se více prosadily modely s benzínovými motory. I přes tuto skutečnost popularita naftových motorů oproti očekávaní výrazně nepoklesla a své místo stále nachází jak u nových, tak ojetých vozidel. V případě ojetých vozidel došlo podle studie společnosti Cebia loni meziročně k navýšení cen za vozidla s benzínovými motory a jen k mírnému poklesu cen za vozidla s naftovými motory. Období značného převisu nabídky ojetých vozidel s dieselovým motorem již skončilo a v příštím období lze očekávat, že ceny již klesat nebudou.

Dieselové motory jsou navíc upřednostňovány u dovozů ojetin. Zajímavým příkladem může být Volkswagen Passat, který je v 91 % dovážen v provedení 2,0 TDi. Zajímavostí je také poměrně vysoký nárůst obvyklých cen u ojetých vozidel s ostatními druhy pohonů, kdy například Dacia Dokker v užitkovém provedení Ambiance s továrním LPG motorem o objemu 1.6 litru dosáhla meziročního nárůstu ceny o 13,61 % a „elektrický“ Volkswagen Golf s výkonem 100kW o 5,36 %.

 

VÝVOJ TRHU ČTYŘLETÝCH VOZIDEL

Mini a malá vozidla – nárůst ceny o 7 %

Nejprodávanějším modelem tohoto segmentu byla v loňském roce v případě čtyřletých vozidel Škoda Fabia s motorem 1.0 TSI a výbavě Ambition, následovaná vozy Renault Clio a Dacia Sandero, která vytlačila model Hyundai i20 a vrátila se tak na svojí dlouhodobou třetí pozici. V těsném závěsu skončily vozy Škoda CITIGO a Toyota Yaris. Tři nejprodávanější vozy přitom tvořily 58,88 % tohoto segmentu, který tvořil 20,04 % trhu čtyřletých ojetin.

Co se týče průměrné ceny vozidel, loni ve čtvrtém kvartálu došlo po dlouhodobém růstu k jejímu poklesu. Tento ojedinělý pokles však neměl vliv na dlouhodobý trend, kdy ceny vozidel tohoto segmentu rostou a v posledním roce se meziročně navýšily o 7 %. Nejvíce přitom podražil Renault Clio, a to o 8,72 %. Hlavním cenovým tahounem je však Škoda Fabia, která je nejvíce zastoupena v tomto segmentu (45,74 %) a jejíž cena loni meziročně vzrostla o 7,11 %. Vliv na růst cen těchto ojetin má relativní nedostatek kvalitních vozů v tomto nejžádanějším cenovém segmentu. Jediným modelem, kterého je na českém trhu široká nabídka, je Škoda Fabia, ostatních modelů je v daném segmentu a sledovaném stáří 4 let relativní nedostatek, který je způsoben mj. „výpadkem“ kvalitních ojetin z operativních leasingů.

 

Nižší střední a střední vozidla – pokles ceny o 0,21 %

Největší podíl měla v této kategorii čtyřletých aut tradičně Škoda Octavia, jejíž podíl stoupl na 31,73 % a která tak překročila pomyslnou hranici 30 %. Následovaná byla vozy Škoda Rapid a Hyundai i30. Tyto tři vozy zaujímají v rámci tohoto segmentu velmi silné postavení. Jejich podíl totiž činil 60,16 %, nově tedy překročil dokonce hranici 60 %. V závěsu za třemi neprodávanějšími vozy byly Volkswagen Golf a Kia Cee´d, jejichž podíl na trhu však nedosahuje ani u jednoho 5 %. Zajímavý je tento relativně nízký tržní podíl u Volkswagenu Golf, který v řadě jiných evropských států svému segmentu kraluje. Silné postavení modelů domácích výrobců vozidel se zdá být v tomto segmentu neotřesitelné. Celý segment přitom nepatrně klesl a tvořil 32,33 % trhu.

Po dlouhodobé stagnaci cen začal v tomto segmentu na počátku roku 2017 postupný růst průměrných cen, který dosáhl svého vrcholu v prvním kvartálu roku 2018. V následujícím období nastal cenový pokles celého segmentu, který se však ve čtvrtém kvartálu loňského roku zastavil a ceny začaly opět mírně růst. V meziročním srovnání se průměrná cena u ojetých vozidel celého segmentu snížila o 0,21 %. Zvrátit cenový pokles celého segmentu nedokázala ani nejvíce zastoupená Škoda Octavia (31,73 %), jejíž cena loni meziročně narostla o 0,95 %.

Tento segment je přitom dlouhodobě ovlivňován soupeřením výrobců vozidel Škoda a Hyundai a obecně dominantním podílem vozidel Škoda v tomto segmentu, kdy jejich podíl dosahuje téměř 50 %. Zajímavý je růst (i když jen mírný) obvyklé ceny vozidla Škoda Rapid v provedení Spaceback, a to přesto, že tento model je v portfoliu Škoda Auto nahrazován novým modelem Škoda Scala, což bylo oznámeno již v průběhu čtvrtého kvartálu 2018. Předpokládalo se, že oznámení uvedení nového modelu Škoda Scala na trh způsobí pokles cen ojetin Škoda Rapid. Uvidíme, jak se situace bude vyvíjet v dalším období.

 

MPV vozidla – nárůst ceny o 5,13 %

Největší podíl v daném segmentu si v uplynulém období získala Dacia Dokker, která dosáhla 13,45 % a přeskočila tak o více než 1 procentní bod dlouhodobou jedničku Hyundai ix20, jejíž podíl klesl na 12,2 %. Mezi tři nejvíce zastoupené vozy se poprvé v roce 2018 propojoval VW Caddy, naopak vítěznou trojici ve čtvrtém kvartálu loňského roku opustil Citroën Berlingo, který klesl na čtvrté místo s podílem 6,19 %. Tři neprodávanější modely tvořily 32,28 % tohoto segmentu, jehož tržní podíl klesl na 11,35 %. Průměrná cena u čtyřletých MPV vozidel narostla meziročně o 5,13 %, což představuje další mírné zpomalení. Celý segment je významně ovlivněn dlouhodobě stagnujícím zájmem o vozy MPV. Do budoucna bude zajímavé sledovat, zda na ceny ojetých MPV vozů nebude mít významný vliv současné postupné stahování vozidel ze segmentu MPV z nabídky nových vozidel u většiny automobilek, a tím následně výrazné omezení nabídky ojetých MPV vozů. Do budoucna lze tedy očekávat další pokles podílu segmentu MPV na celém trhu.

 

SUV a terénní vozidla – nárůst ceny o 7,17 %

Nejprodávanějším čtyřletým modelem SUV a terénních vozidel byla v posledním roce Dacia Duster (8,77 %) následovaná vozy Peugeot 2008 a Hyundai Tucson. Dohromady však tvoří tyto vozy jen necelou pětinu segmentu (18,23 %). Celý segment přitom zaujímá 30,23 % trhu a přes drobnou ztrátu oproti předchozímu období si stále drží velmi silnou pozici mezi ostatními segmenty.

Koncem uplynulého roku však začalo docházet k poklesu obvyklé ceny. Ta po dlouhodobé stagnaci začala na počátku roku 2017 růst, avšak ve třetím kvartálu loňského roku došlo k zastavení růstu a ve čtvrtém kvartálu dokonce k výraznějšímu cenovému poklesu. I přes cenový pokles na konci minulého roku však vzrostla loni průměrná cena u ojetých vozidel celého segmentu v meziročním srovnání o 7,17 %. Nejvíce se navýšila cena ojetého Peugeotu 2008 (+15,4 %), u modelu Hyundai Tucson došlo naopak k poklesu ceny o 7,17 %.

Celý segment je stále ovlivněn silně rostoucím zájmem o vozy SUV. Od počátku roku 2015 se podíl těchto vozů v rámci celého trhu zdvojnásobil. Pocit většího bezpečí ve velkém autě způsobil výraznou módnost tohoto segmentu. Důkazem toho je, že u řady modelů představuje nyní pohon 4x2 výrazně nejprodávanější variantu pohonu a u modelů na pomezí segmentu dokonce nebývá ani jiný druh pohonu nabízen. U vrcholových provedení jednotlivých modelů však nadále hraje pohon 4x4 hlavní roli. Z pohledu velikosti vozidel proto nabízejí hlavní hráči na trhu minimálně tři modely, které se odlišují svou velikostí (rozvorem, délkou atd.).

 

Vyšší střední a ostatní vozidla – pokles ceny o 1,04 %

Největší podíl měla v tomto segmentu čtyřletých ojetin Škoda Superb (42,72 %) následovaná modely Mercedes třída E a BMW řada 5. Tři nejprodávanější vozy loni významně posílily a tvořily již téměř tři pětiny prodejů (58,91 %). Tato kategorie měla však na trhu čtyřletých vozidel tradičně jen malý podíl, který přesto loni mírně narostl na 6,06 %. Zatímco segment rostl, ceny však začaly loni klesat. Ve třetím kvartálu byl zastaven růst cen, který začal v roce 2017 po dlouhodobé stagnaci. Během léta došlo naopak k poklesu cen, který trval i ve čtvrtém kvartálu. V meziročním srovnání byla loni průměrná cena u ojetých vozidel celého segmentu o 1,04 % nižší a byl tak zvrácen vysoký cenový nárůst z přelomu let 2017 a 2018. Nejvíce klesla cena ojetých vozů BMW řady 5, a to o 4,19 %.

I přes to, že je tento segment zastoupen prémiovými vozy s výkonnými motory, mezi nejprodávanější modely se v tomto segmentu řadí vozidla s naftovými motory. Nadále se projevuje vliv tlaku v sousedním Německu na tzv. čistá centra měst při výběru typu motoru kupovaného ojetého vozidla, a protože ojetá vozidla s dieselovým motorem v nabídce v tomto segmentu převažují, způsobuje to tlak na snížení jejich ceny. Dalším výrazným faktorem způsobujícím pokles cen ojetých vozidel tohoto segmentu se jeví dobrá ekonomická situace naší společnosti. U ekonomicky silnějších zájemců o koupi vozu tohoto segmentu se projevuje zvýšený zájem o nákup nového vozu oproti zakoupení ojetého, což způsobuje pokles cen ojetin.

 

 

Metodika:

  • Analýza porovnává období 1. 1. 2018 až 31. 12. 2018 s obdobím 1. 1. 2017 až 31. 12. 2017, pro kalkulaci obvyklých cen byl použit systém CebiCat GT,
  • pro zařazení jednotlivých modelů vozidel do segmentů (tříd) byla použita metodika Svazu dovozců automobilů (SDA),
  • každý segment je reprezentován 3 nejprodávanějšími vozidly v daném segmentu v třetím čtvrtletí 2018 a podle jejich podílu v daném segmentu je analyzován celý segment,
  • ceny jednotlivých modelů jsou kalkulovány pro vozidla v nejčastěji inzerovaných verzích na českých inzertních portálech (karoserie, motorizace, převodovka, výbava),
  • pro kalkulaci je výchozí cenou vozidlo bez doplňkové výbavy, po slevě importéra (jsou zohledněny i dlouhodobé akční slevy),
  • ojeté vozy jsou kalkulovány jako 48 měsíců staré s ohledem na průměrný kilometrový nájezd v dané třídě,
  • bylo zvoleno stáří 48 měsíců, což je výrazně méně, než je průměrné stáří v ČR prodávaných ojetin, protože je nejvíce relevantní pro importéry, pojišťovny a leasingové společnosti.