Cebia SUMMARY 4/2019

 

Informace, statistiky a zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel

 

Zdroje Cebia SUMMARY 4/2019

Společnost Cebia provedla analýzu trhu ojetých vozidel určených k prodeji v roce 2019 s cílem identifikovat trendy a strukturu tohoto trhu. Jednotlivé sledované parametry byly vyhodnoceny na vzorcích prodávaných ojetých vozidel a byly doplněny z dat Svazu dovozců automobilů (SDA), importérů vozidel, informací zveřejněných autobazary, z interních dat a zkušeností společnosti Cebia a z dalších zdrojů.

 

Hlavní informace

Počet prodávaných osobních ojetých vozů na českém trhu loni meziročně mírně poklesl o zhruba 0,65 % na 760 000 kusů. Dá se tak říci, že trh ojetých automobilů prakticky stagnoval, podobně jako počet dovezených osobních ojetých vozů ze zahraničí, u nichž došlo jen k velice mírnému nárůstu o 144 kusů, což meziročně představuje 0,08 %, tedy ani ne desetinu procenta. I přes stagnaci trhu však nárůst prodejů zaznamenaly certifikované programy automobilek, souhrnně narostl počet prodaných ojetých vozů touto cestou meziročně zhruba o 5 %. Největší certifikovaný program Škoda Plus hlásí za loňský rok nárůst o 9 %, což představuje více než 4 500 vozů. Loňský rok se v jeho rámci prodalo 54 840 aut. Velký meziroční nárůst vykázaly také programy Citroën Select (o 238 vozů, tj. o 43 %), Peugeot Vyzkoušené vozy (o 213 vozů, tj. 30 %) a Hyundai Promise (o 380 vozů, tj. o 27 %).  Dařilo se také prodejům luxusních vozů v rámci programů BMW Premium Selection a Volvo Selekt. Ukazuje se tak, že čeští zákazníci hledají čím dál více vozy s garancí kvality.

Nejvíce aut se loni dovezlo v květnu a červenci, naopak nejméně v prosinci a prvních dvou měsících roku. Průměrné stáří dovezených ojetých osobních aut činilo 10,3 roku. Podíl ojetých vozidel dovezených ze zahraničí starších 10 let byl 51,49 %. Meziročně klesl podíl aut ve stáří 10 až 15 let o více než jeden procentní bod na 32 %, ale na druhou stranu narostl o více než jeden procentní bod podíl aut starších 15 let na 19 %. Každé páté dovezené osobní ojeté auto bylo starší 15 let, což je pro bezpečnost na silnicích alarmující. Jen ve stáří od 3 do 11 let je přitom každé dvacáté po totální havárii.

Navíc průměrné stáří loni dovezených osobních ojetých vozů bylo sice 10,3 roku, ale průměrné stáří všech loni prodávaných dovezených ojetin bez ohledu na rok dovozu bylo 11,5 let. V případě osobních ojetých aut s českým původem činilo jejich průměrné stáří 7,5 roku. Ze statistických dat je tedy zřejmé, že dovezené vozy lidé častěji přeprodávají, zatímco tuzemské si nechávají déle. U dovezených vozidel se lze častěji setkat s podvodnými praktikami, které vedou k větší poruchovosti vozidla a tedy větší motivaci kupujícího se auta zbavit. Podíl prodávaných ojetých aut s tuzemským původem poklesl loni meziročně o 3,5 procentního bodu na 50 %. Podíl vozů původem z Německa narostl meziročně o více než 4 procentní body na téměř 21 %.

Alarmující také je, že neklesá, respektive v řádech desetinných čísel naopak stoupá, podíl inzerovaných ojetých aut, která jsou prodávána jako nehavarovaná. Vzhledem k tomu, že jejich výskyt v inzerci přesahuje 99 %, je zřejmé, že nejde o pozitivní zprávu informující o lepším stavu prodávaných vozů, ale o úmyslné zatajování havárií. Prověřit si, zda auto nebylo havarované, se stává pro kupujícího dokonce naléhavější potřebou než prověření, zda vozidlo nemá stočený tachometr, neboť zatajené havárie představují pro kupujícího větší bezpečnostní riziko a větší rozdíl v kupní ceně než stočený tachometr. Podíl prodávaných ojetých vozů, u nichž došlo ke snížení počtu najetých kilometrů, klesl loni na 33 %.

Průměrná cena ojetých aut prodaných od letošního ledna do září činila 223 900 Kč, což představuje mírný pokles o zhruba 1 %, který byl způsoben jednak tím, že se na trhu přestaly ve větší míře vyskytovat zánovní a mladé ojetiny z ukončených krátkodobých operativních leasingů a jednak tím, že se na podzim prodávaly mírně starší ojeté osobní vozy dovezené ze zahraničí než v předchozích kvartálech a letech. S klesající cenou, ale rovněž s menším množstvím zánovních ojetin souvisí i mírný nárůst podílu aut, která vykazují vyšší kilometrový nájezd než 100 000 km. Průměrná hodnota udávaná na tachometru byla 156 000 km.

V loňském roce se zvýšil o 5,5 procentního bodu na 37,8 % podíl trhu, který si nárokovalo deset nejprodávanějších modelů osobních ojetých vozů. Vliv na to mělo navýšení nejoblíbenějších modelů vozů koncernu Volkswagen. Nejvíce se loni prodávaly opět vozy Škoda Octavia, jejichž podíl meziročně narostl o 1,5 procentního bodu na 11,4 %. Druhou pomyslnou příčku obsadily vozy Fabia s 7,2 %, což bylo meziročně o 0,8 procentního bodu více. Stejný nárůst zaznamenaly i modely Volkswagen Passat a Volkswagen Golf či Škoda Rapid.

Z pohledu paliva převládaly loni u osobních ojetých vozů i nadále dieselové motory. Jejich podíl činil 55 %, podíl benzínových přes 42 %. Zajímavé je, že zatímco meziročně došlo k poklesu podílu vozů s naftovým motorem o 3 procentní body, v porovnání s čísly za první pololetí loňského roku došlo naopak k jejich navýšení rovněž o 3 procentní body. Poptávka po ojetých dieselech se v druhé polovině loňského roku začala opět zvyšovat.

 

Vývoj počtu dovážených ojetin

Počet dovezených osobních ojetých vozidel ze zahraničí v loňském roce meziročně prakticky stagnoval. Do České republiky se od ledna do konce prosince dovezlo a registrovalo 177 261 ojetých osobních vozů, což představuje meziroční nárůst o 144 aut, tedy o 0,08 %. Nejvíce aut se loni dovezlo v květnu a červenci. Meziročně byly nejúspěšnějšími měsíci co do počtu dovezených osobních ojetých aut červenec a září. Například v červenci se registrovalo nejvíce ojetých aut od roku 2008.

Průměrné stáří dovezených ojetých osobních aut činilo loni 10,3 roku. Podíl ojetých vozidel dovezených ze zahraničí starších 10 let byl 51,49 %. Podíl dovezených osobních ojetých aut ve stáří 10 až 15 let činil 32,13 %, ve stáří nad 15 let 19,36 %. Meziročně klesl podíl aut ve stáří 10 až 15 let o více než jeden procentní bod, ale na druhou stranu narostl o více než jeden procentní bod podíl aut starších 15 let. V každém případě je alarmující, že každé páté dovezené osobní ojeté auto bylo starší 15 let.

 

 

 

 

Průměrné stáří prodávaných ojetých vozů

Průměrné stáří všech osobních vozů, které se prodávaly v loňském roce na českém trhu ojetých automobilů na hlavních inzertních portálech, činilo 9,5 roku.

Průměrné stáří všech prodávaných dovezených ojetých vozů bez ohledu na rok dovozu bylo 11,5 let. Naopak prodávané ojeté vozy s českým původem vykazovaly průměrné stáří 7,5 roku. Tuzemské vozy se prodávají mladší než ty dovezené.

 

Certifikované programy výrobců vozidel

Přestože trh ojetých osobních automobilů loni prakticky stagnoval, dařilo se certifikovaným programům výrobců vozidel. Počet prodaných vozů touto cestou narostl loni zhruba o 5 %.  

Největší certifikovaný program Škoda Plus hlásí za loňský rok nárůst o 9 %, což představuje více než 4 500 vozů. Loňský rok se v jeho rámci prodalo 54 840 aut. Velký meziroční nárůst vykázaly také programy Citroën Select (o 238 vozů, tj. o 43 %), Peugeot Vyzkoušené vozy (o 213 vozů, tj. 30 %) a Hyundai Promise (o 380 vozů, tj. o 27 %). Dařilo se také prodejům luxusních vozů v rámci programů BMW Premium Selection a Volvo Selekt. Ukazuje se tak, že čeští zákazníci hledají čím dál více vozy s garancí kvality. Podle informací z trhu se loni dařilo také prodejům vozů v rámci dealerských sítí.

Na požadavek kvalitních vozů a zvyšující se zájem o auta v rámci certifikovaných programů reagují i samotní výrobci vozidel, kteří se snaží své certifikované programy stále zlepšovat. Například automobilka Kia zredukovala počet dealerů zapojených do certifikovaného programu Kia Ojeté vozy. Podle vyjádření bylo důvodem zvýšení kvality a dodržování standardů programu. Naopak k rozšíření sítě certifikovaných prodejců došlo u programů Citroën Select, Peugeot Vyzkoušené vozy či Renault Selection. Program Škoda Plus již plně pokrývá síť prodejců nových vozů Škoda. 

Podle obdržených informací převládá v rámci certifikovaných programů zájem především o mladší ojeté vozy. Například v programu DWA bylo loni 50 % prodaných vozidel do stáří 5 let, přičemž průměrné stáří prodaných aut činilo v rámci tohoto programu přesně 61 měsíců.

 

Původ vozidel

Polovina osobních ojetých aut, která se v loňském roce prodávala, měla tuzemský původ (50,37 %, což je meziroční pokles o 3,5 procentního bodu). Podíl vozů původem z Německa narostl meziročně o více než 4 procentní body na téměř 21 %. O sedm desetin procentního bodu se zvýšil také podíl aut dovezených z Itálie, která byla druhou nejčastější zemí, ze které se k nám osobní ojeté vozy dovážejí. Meziročně došlo ještě k nárůstu podílu aut z Rakouska (o cca půl procentního bodu) a naopak k mírnému poklesu prodejů ojetých aut z Belgie a Holandska, ve kterých funguje systém Car-Pass.

Statistika však vychází z dat, která u vozů uvádějí prodejci, ve skutečnosti bude část vozů s německým původem pocházet z jiné země, s velkou pravděpodobností ze zemí východní či jihovýchodní Evropy. Předpoklad vychází z výsledků dřívější analýzy desetitisíců dovezených aut, při níž bylo zjištěno, že zhruba třetina ojetých aut s deklarovaným německým původem pocházela ve skutečnosti z jiné země, a to především ze zemí jižní Evropy, nebo dokonce z jihovýchodní Evropy či zemí bývalého Sovětského svazu. Na české zákazníky totiž působí daleko lépe a důvěryhodněji auto, které jezdilo v Německu nebo Rakousku, než např. v Řecku nebo Chorvatsku, nebo dokonce na Ukrajině.

 

 

Prodejní cena

Průměrná cena ojetých vozidel prodaných činila loni 223 900 Kč. Meziročně došlo k jejímu nepatrnému poklesu o 1 %, který je způsoben tím, že se během roku přestaly na trhu ve větší míře vyskytovat zánovní a mladé ojetiny z ukončených krátkodobých operativních leasingů, které významně ovlivnily trh v druhé polovině předloňského roku a začátkem toho loňského. Na pokles průměrné ceny mělo také vliv mírně se zvyšující průměrné stáří dovezených osobních ojetých automobilů ze zahraničí, prodávaných především ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku.

Vliv na prakticky stagnující cenu vozů mělo i prodloužení průměrné doby prodeje před koncem roku, což souviselo s vánočními svátky i s tím, že řada lidí čeká s koupí vozu na jaro. Další důvod lze spatřovat v chování některých kupujících, kteří před koncem roku vyčkávají s koupí dražšího vozu na následující rok, kdy by kvůli kalendářnímu zestárnutí měla klesnout jeho cena.

 

 

Udávaný stav kilometrů na tachometru

Průměrná hodnota udávaná na tachometru byla loni 157 tisíc kilometrů. Vzhledem k průměrnému stočení tachometrů, které se pohybuje okolo 100 000 km, byl ve skutečnosti průměrný stav tachometru zhruba 180 tisíc kilometrů. Stočený tachometr měla loni třetina ojetin určených k prodeji.

Skutečnost, že se od jara přestávaly větší míře prodávat zánovní a mladé ojetiny z krátkodobých operativních leasingů, měla vliv na meziroční snížení podílu aut s tachometrem do 100 000 km. Dalším faktorem, který statistiku rozmezí nájezdu kilometrů ovlivnil, je snížení podílu aut se stočeným tachometrem z 37 na 33 %.

 

*Za stočené vozidlo pokládáme takové, jehož stav počtu najetých kilometrů podle naší evidence klesl v průběhu jeho provozu minimálně o 20 tisíc kilometrů a nejedná se přitom o chybně zapsaný údaj, tedy lidskou chybu.

 

Stočený tachometr: kolik stojí kupujícího a o kolik se zvýší marže prodejce?

Stočený tachometr má 33 % ojetých aut nabízených k prodeji. Odhalit je bez znalosti jejich historie, respektive bez záznamů průběžně najetých kilometrů, je velice obtížné a často i nemožné. Pro nepoctivé prodejce jde o zajímavý způsob, jak zvýšit hodnotu a atraktivitu vozidla. Z porovnání inzerované ceny reálných vozidel se stočeným tachometrem a jejich oceněním systémem CebiCat GT loni na podzim vyšlo, že i při stočení o „pouhých“ 30 000 km si prodejce může zvýšit marži o 100 %. Průměrné stočení se přitom pohybuje mírně pod hranicí 100 000 km. Součástí analyzovaných aut byla například i Audi Q5 vyrobená v roce 2011 a stočená v lednu 2017 o 159 000 km na 146 000 km. V listopadu stejného roku byla prodaná, podle výpočtů byla její cena kvůli stočenému tachometru uměle navýšena o 167 000 Kč, tj. o 42 % skutečné hodnoty.   

Stočený tachometr přitom zvyšuje cenu vozu v průměru o 20 %. Záleží především na stáří, značce, modelu a počtu stočených kilometrů. Například pětileté auto ze segmentu malých vozů stočené o 100 000 km může být dražší až o 30 %. Další náklady v podobné výši spojené s nečekanou údržbou a opravami souvisejícími s vyšším kilometrovým nájezdem mohou noví majitelé očekávat v následujících letech.

Příklady stovek vozidel se stočeným tachometrem různých značek lze nalézt na www.zkontrolujsiauto.cz/hitparada. Je z nich patrné, že vozy se stáčejí i o stovky tisíc kilometrů, někdy dokonce na hodnoty zánovních aut. Výjimkou nejsou ani opakovaná stáčení. Hitparádu stočených aut uveřejnila Cebia předloni v říjnu proto, aby se široká veřejnost mohla přesvědčit o praktikách při stáčení tachometrů.

 

Nejprodávanější modely

V loňském roce se zvýšil o 5,5 procentního bodu na 37,8 % podíl trhu, který zaujímalo deset nejprodávanějších modelů osobních ojetých vozů. Vliv na to mělo navýšení nejoblíbenějších modelů vozů koncernu Volkswagen. Nejvíce se loni prodávaly opět vozy Škoda Octavia, jejichž podíl meziročně narostl o 1,5 procentního bodu na 11,4 %. Druhou pomyslnou příčku obsadily vozy Fabia s 7,2 %, což bylo meziročně o 0,8 procentního bodu více. Stejný nárůst zaznamenaly i modely Volkswagen Passat a Volkswagen Golf či Škoda Rapid. O něco menší meziroční nárůst evidovaly vozy Škoda Superb (o 0,6 p. b.). Nově se loni do statistiky deseti nejprodávanějších modelů dostal Volkswagen Touran, který obsadil osmou pozici. Naopak tuto statistiku opustila Hyundai i30, která skončila v těsném závěsu na 11. místě.

 

 

Preference jednotlivých typů pohonů

U prodávaných ojetých vozů převládaly loni i nadále dieselové motory. Jejich podíl tvořil 55 %, podíl benzínových přes 42 %. Zajímavé je, že zatímco meziročně došlo k poklesu podílu vozů s naftovým motorem o 3 procentní body, v porovnání s čísly za první pololetí letošního roku došlo naopak k jejich navýšení rovněž o 3 procentní body. Poptávka po ojetých dieselech se v druhé polovině loňského roku začala opět zvyšovat.

 

 

Vozidla s/bez STK a s/bez DPH

V ČR se v letošním roce prodávalo 18,1 % vozidel bez platné STK. Důvodem může být delší doba prodeje vozidla, kdy během této doby platná STK propadne. Jako další důvod se jeví neochota prodávajících do vozidla investovat, když vědí, že ho v dohledné době budou prodávat. Zajímavé však je, že podíl aut bez STK se dlouhodobě prakticky nemění.

Pro zákazníky to v každém případě znamená, že nesou finanční zátěž následného provedení STK a kontroly emisí, ale především nesou riziko, že vozidlo těmito kontrolami neprojde a budou ho muset na své náklady uvést do provozuschopného stavu. Vzhledem k velkému množství aut, u nichž se při prodeji zatajují havárie či jsou dokonce nelegálně předělaná, je pravděpodobnost, že kupující narazí na auto, které bez servisního zásahu neprojde STK, poměrně vysoká.

 

 

Letos se prodávalo 37 % ojetých vozidel s možností odpočtu DPH. U vozidel s možností odpočtu DPH je podmínkou, že byla kontinuálně od momentu prodeje nového vozidla vždy vlastněna a prodána plátcem DPH. Tyto vozy jsou pak atraktivní pro plátce DPH, kteří mohou provést odpočet DPH. Pokud si vozidlo koupí neplátce DPH, jakýkoli další vlastník již tuto možnost odpočtu ztrácí.

 

Nejprodávanější barvy

V loňském roce se nejčastěji prodávaly ojeté vozy šedé barvy (20 %), dalších 11 % tvořily vozy stříbrné barvy. Kategorie stříbrných a šedých vozů se do určité míry mohou mísit, protože řada stříbrných vozů má v technickém průkazu uvedenou barvu šedou. Lze tedy říci, že v případě ojetin se nejvíce prodávají šedé či stříbrné vozy. Na druhém místě nejprodávanějších aut z hlediska barvy byly černé vozy (18 %). O třetí místo se podělila bílá a modrá auta s podílem 15 %.

V meziročním srovnání došlo k největšímu rozdílu u bílé barvy, která byla roky nejprodávanější barvou u ojetých aut. Už loni však její prvenství vystřídala barva šedá, která ji sama o sobě překonala o jeden procentní bod. Pokud vezmeme v úvahu šedá a stříbrná auta jako jednu barvu, byl by jejich podíl mezi ojetými auty dlouhodobě největší. Kromě úbytku bílých aut (o 3 procentní body) došlo v posledním roce také ke zvýšení podílu černých ojetých aut (o 2 procentní body). Podíl ostatních barev zůstává prakticky neměnný, nebo dochází jen k nevýznamným malým odchylkám.

 

      

 

Vybrané položky výbavy

S každým rokem se na trh dostávají lépe vybavené nové vozy, což má postupný dopad na vyšší vybavenost i těch ojetých. Loni se tak navýšil zejména počet ojetých aut s vyhřívanými sedadly (z 44,6 na 48,8 %), funkcí Bluetooth (z 33,3 na 40,3 %) či start/stop systémem (z 23,4 na 28,5 %).

 

 

Doba prodeje

Průměrná doba prodeje ojetiny činila 85 dní.

Průměrná doba prodeje ojetiny s Cebia REPORTem byla 70 dní, což představuje zkrácení doby prodeje průměrně o 15 dní.

 

Auta po prvním majiteli a předchozí havárie

V loňském roce se prodávalo 48 % vozidel, u kterých bylo deklarováno, že jsou po prvním majiteli. Ještě zajímavější informací však je, že už více než 99 % všech prodávaných ojetých vozidel je dlouhodobě inzerováno jako v minulosti nehavarované. Ve skutečnosti má přitom škodní událost v průměru 25 % pětiletých aut, což znamená, že byla více či méně poškozena. Může jít o výměnu prasklého nárazníku, ale také o velkou havárii. V případě desetiletých aut je škodní událost v průměru u 60 % z nich.

Pro prodávající je stále těžší přiznat, že vůz prodělal nejen velkou či větší havárii, ale i banální výměny dílů při menších kolizích. Kupující jsou tak vystavení obrovskému riziku, že si koupí vůz v jiném stavu, než jim sdělil prodejce, navíc zatajení havárií má významný vliv na navýšení prodejní ceny vozu. Prověřit si historii ojetého auta před jeho koupí tedy stále nabírá na významu. Stočené kilometry na tachometru už nejsou největším problémem a strašákem pro kupující.

U dovezených ojetých aut je podle analýzy, kterou provedla Cebia 31. září loňského roku, každé dvacáté ve stáří od 3 do 11 let po totální havárii. Více než polovina osobních ojetých vozidel se přitom dováží starší 10 let, více než 15 let stáří vykazuje dokonce pětina dovezených ojetých aut. Historii je tedy důležité prověřovat i u dovezených ojetých aut.

 

Se servisní knížkou se loni prodávaly tři čtvrtiny ojetých aut (75 %).